Ładowanie

loading icon

Leasing i zmiany z małym przykładem odliczenia 50% 75%

Od 1 stycznia 2019 roku weszły w życie nowe przepisy, które dotyczą rozliczania kosztów leasingu samochodów w działalności gospodarczej. Jeżeli auto użytkowane jest wyłącznie do celów firmowych, kosztem jest nadal 100% wydatków eksploatacyjnych – jednak podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji. Jeśli natomiast samochód jest użytkowany do celów mieszanych (firmowych i prywatnych), kosztem może być 75% wydatków eksploatacyjnych (początkowo Ministerstwo Finansów planowało 50%).

Zmiany w limitach odliczeń

Koszty nabycia oraz używania firmowych samochodów osobowych w podatkach dochodowych miało być rozliczane na takich samych zasadach jak VAT. To rozwiązanie spotkało się z bardzo dużą krytyką po stronie przedsiębiorców, dlatego Ministerstwo Finansów złagodziło restrykcje. Nowe przepisy wskazują, że wszelkie wydatki związane z korzystaniem z samochodu osobowego, służącego również jako auto firmowe, będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów 75%.

Zmiany w limitach amortyzacji

Ponadto został wprowadzony nowy limit amortyzacji:

  • wzrósł z 20 tys. euro do 150 tys. zł– dla aut spalinowych i hybrydowych,
  • wzrósł z 30 tys. euro do 225 tys. zł – w przypadku nabywania aut elektrycznych.

Limit 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych wejdzie w życie po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską o zgodności pomocy publicznej z przepisami UE i nie jest jeszcze znany. W związku z tym dla pojazdów elektrycznych obowiązują te same limity jak dla aut spalinowych i hybrydowych, czyli 150 tys. zł.

Co zmiany oznaczają w praktyce?

W przypadku najmu oraz leasingu auta do wysokości 134529 zł netto (165470 zł brutto) nic się nie zmienia w kwestiach samego leasingu, ponieważ mieści się w limicie 150 tys. zł. Jeżeli jednak najem lub leasing dotyczy wyższych kwot to wartość rat będzie kosztem podatkowym tylko do limitu określonego dla amortyzacji – czyli do 150 tys. zł. Ministerstwo Finansów chce zrównać w ten sposób limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami leasingu operacyjnego.

W praktyce oznacza to poważne straty w przypadku najmu bądź leasingu drogich aut, ponieważ kwota zaliczona do kosztów uzyskania przychodu pozostaje niższa niż do tej pory.

Prezentujemy poniżej przykłady jaka część poniesionego wydatku na ratę leasingową może być wliczona do kosztów uzyskania przychodów dla aut o różnej wartości, np.:

1 Przykład

  • cena auta: 150 000 zł
  • procent kosztów podatkowych (limit/cena): 150 000/150 000 zł – 100%
  • rata leasingowa (dla np. 47 miesięcy): 2733 zł
  • koszt podatkowy: 2733 zł

2 Przykład

  • cena auta: 200 000 zł
  • procent kosztów podatkowych (limit/cena): 150 000/200 000 zł – 75%
  • rata leasingowa (dla np. 47 miesięcy): 3644 zł
  • koszt podatkowy: 2733 zł

Ponadto limitowi 75 % podlegają też wydatki eksploatacyjne – na paliwo, serwis, opony, opłaty autostradowe, itp. Tu strata w stosunku do 2018 roku jest tym większa, im większe są wydatki eksploatacyjne:

1 Przykład

  • Wydatek eksploatacyjny: 1000 zł
  • Koszt podatkowy 2018 (100%): 1000 zł
  • Koszt podatkowy 2019 (75%): 750 zł
  • Strata podatku 2018 vs. 2019 przy stawce opodatkowania np. 19% = -24 zł

2 Przykład

  • Wydatek eksploatacyjny: 2500 zł
  • Koszt podatkowy 2018 (100%): 2500 zł
  • Koszt podatkowy 2019 (75%): 1875 zł
  • Strata podatku 2018 vs. 2019 przy stawce opodatkowania np. 19% = – 119 zł

3 Przykład

  • Wydatek eksploatacyjny: 5000 zł
  • Koszt podatkowy 2018 (100%): 5000 zł
  • Koszt podatkowy 2019 (75%): 3750 zł
  • Strata podatku 2018 vs. 2019 przy stawce opodatkowania np. 19%= – 238 zł